Abonneren  Inloggen

Print.com produceert grootformaat in eigen huis

14 november 2022

Na een reeks investeringen kan Print.com vrijwel alle Large Format Print-bestellingen in eigen beheer uitvoeren. Dat gebeurt vanuit de geoptimaliseerde productiehub in Oss, met state-of-the-art machines. Daar spraken we over de strategie rondom Large Format Print met Jordy Meulman en Julian Wolf. ‘Om in de online printwereld succesvol te zijn, heeft Print.com, naast een netwerk van specialisten en printpartners, eigen productie nodig. Zo houden we maximale grip op onze productkwaliteit en met name de leverbetrouwbaarheid.’

Iedereen kent het in 2018 door Marco Aarnink opgerichte Print.com van het online te bestellen drukwerk. Maar nu staan alle seinen op groen om breed uit te meten wat een deel van de markt al wist: Print.com beschikt in Oss over een locatie voor grootformaat print waar signmakers op het hoogste kwaliteitsniveau worden bediend. Uit de verwachte omzet over heel 2022 blijkt dat ook al, zo meldt Jordy Meulman: ‘De omzet van Print.com stijgt dit jaar met zo’n 50%. Daarbinnen stijgt de omzet van Large Format Print en Sign met 100%.’

Om misverstanden te voorkomen: kleding en giveaways als bedrukte mokken, pennen en drinkflessen produceert Print.com via het bedrijfsonderdeel Brezo in Kampen. In Oss produceert Print.com Inkjet-, Digitaal-, Offset- en Large Format Print. Meulman benoemt de doelgroep: ‘Wij zijn geen concurrent, maar het verlengstuk van de printprofessionals en signmakers die via de Print.com bestelomgeving bij ons inkopen. De signmaker kan ons inzetten voor alles wat hij voor zijn klant niet zelf kan of wil produceren. Daarnaast zetten wij deze groep op onze beurt ook weer in als wij lokaal iets geproduceerd willen hebben, bijvoorbeeld om een levertijd te halen.’

Waarom kan die klant daarvoor zo goed terecht bij Print.com? ‘Onder meer om de kwaliteit, service en leverbetrouwbaarheid, ook al is die ergens anders niet per se slecht te noemen. Het is meer ook omdat wij alles onder één dak en vanuit één portal bieden, zo legt Meulman uit:

Kwaliteit

‘In Oss hebben wij de laatste jaren geïnvesteerd in de beste printers en afwerkingsapparatuur. Wij printen daarbij ook de hoogste kwaliteit, zo komen onze plaatmaterialen van een Canon Arizona. Verder staan hier kwalitatief zeer hoogwaardige HP Latex roll-to-roll printers, Canon Colorado roll-to-roll printers, snij- en freesmachines van Zünd, en sinds 2021 ook een automatische dozenmachine: daarmee kunnen we elk product op maat verpakken, wat leidt tot een betere bescherming en minder transportvolume, dus meer duurzaamheid. Wij blijven ook constant in machines investeren om altijd de groei voor te blijven. Onze laatste aanwinst is een nieuwe productielijn voor dye-sublimatieprinting (zie uitgelicht, red.), het laatste stukje Large Format Print dat nog in het machinepark ontbrak.’

Topservice

‘Onze productkwaliteit vloeit ook voort uit een hoog serviceniveau. In alles stellen wij de klant centraal. Zo controleren wij bijna elk aangeleverd bestand persoonlijk op produceerbaarheid, en bij fouten of onvolkomenheden bellen wij proactief met de klant. Je merkt gewoon dat klanten dit waarderen. Voor hun betekent het een ontevreden telefoontje van een opdrachtgever minder.’

Leverbetrouwbaarheid

‘Wij gaan uit van het principe “Eén machine is geen machine”, dus we hebben er van bijna alle machines minimaal twee staan. Sinds Corona is het aantal spoedaanvragen - vandaag besteld, morgen in huis - verdrievoudigd. De gemiddelde bestelling moet binnen 2,4 dagen bij de klant zijn. Klanten willen hiermee de wat afgenomen leverbetrouwbaarheid van externe vervoerders als DHL en PostNL wegnemen. Die verkorte levertijd heeft natuurlijk veel druk op de productie gegeven, waardoor wij moesten investeren in overcapaciteit om de klant productiezekerheid te kunnen bieden. Wij bieden klanten via onze service “Zeker & Vast” overigens de mogelijkheid om tegen meerkosten een bestelling gegarandeerd binnen extra strakke deadlines geleverd te krijgen.’


Productontwikkeling en assortimentsverbreding in de Print.com bestelomgeving

De beschikking over een inmiddels compleet Large Format Print productieaanbod in Oss heeft talrijke nieuwe mogelijkheden met zich meegebracht voor productontwikkeling, en daarmee voor assortimentsverbreding in de Print.com bestelomgeving. Klanten kunnen voor duizenden sign- en Large Format Print-producten en afwerkingen in de Print.com bestelomgeving terecht. Julian Wolf, Frequent Flyer Agent: ‘Veel nieuwe producten ontstaan uit directe klantwensen. Bijvoorbeeld de genoemde keuzemogelijkheid voor een extra bezorgbelofte. Alles is gericht op bestelgemak en transparantie. In de app geven we bijvoorbeeld informatie over het merk machine en het merk materiaal waarop jouw Large Format Print-product wordt geproduceerd. Daarnaast is het platform puur gebouwd op productontwikkeling: binnen no-time kunnen wij een nieuw product aan de bestelomgeving toevoegen en bestelbaar maken.’

Lijnen tussen print en sign vervagen

Wel ligt hier een uitdaging, gegeven een nieuwe trend die Wolf aanhaalt: ‘Signmakers bestellen steeds vaker ook drukwerk, en drukwerkinkopers bestellen steeds vaker ook Large Format Print- of signproducten. Dit betekent dat de manier waarop wij onze producten vermarkten complexer is geworden. Wij moeten in tekst en fotografie beter producten en keuzes presenteren om de signmaker die niets van drukwerk, en de drukwerkverkoper die niets van Sign weet, te adviseren bij het samenstellen van zijn product.’

Verkoopkanaal voor printpartners

Jordy Meulman vult aan: ‘De afgelopen vier jaar heeft Print.com heel snel zijn assortiment verbreed en verdiept om onze klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen. Dat hebben we gedaan door te investeren in ons eigen machinepark, maar ook door steeds meer printpartners aan te sluiten op ons platform. Het is namelijk een utopie om te denken dat we alles zelf moeten kunnen. Er blijven altijd specialisten bestaan. Maar die voegen we dan ook graag toe aan ons netwerk van Printpartners om zo ook hun specifieke producten via ons platform te ontsluiten.’


Het printpaspoort van Jordy Meulman en Julian Wolf

De luchtvaartmetafoor domineert de marketing van Print.com, tot en met de functiebenamingen. Jordy Meulman (27) is binnen het team als “Ground Control Guide” sinds twee jaar verantwoordelijk voor zowel de categorie als de productie van Large Format Print bij Print.com. Bij Probo werkte hij voorheen vijf jaar in een soortgelijke functie. Julian Wolf (24) is als Frequent Flyer Agent verantwoordelijk voor het onboarden van nieuwe klanten op het gebied van Large Format Print en Sign. Hij bezoekt in dit marktsegment ook regelmatig bedrijven en evenementen om van gedachten te wisselen over nieuwe trends en marktbehoeften. Daarnaast is hij aanspreekpunt tijdens de Print City Tours: bezoeken van klanten en prospects aan de productielocaties van Print.com in Kampen en Oss. Op basis van alle marktsignalen ontwikkelt Print.com nieuwe print-, Large Format Print- en signproducten, waarmee het zijn assortiment in de Print.com bestelomgeving steeds verder uitbreidt.

De HP Stitch S1000

Naar grote hoogten met textiel- en interieurprint

Print.com investeerde recent in zowel een 3e HP Latex 3.20 machine als een compleet nieuwe productielijn voor grootformaat dye-sublimatie printing. Deze bestaat uit de HP Stitch S1000, de Klieverik Kalander GTC101-3500 en naaimachines van Matic en Juki. Na deze investering beschikt de online print supplier in haar Large Format Print productie-hub in Oss over een machinepark waarmee het 95% van alle aanvragen in eigen beheer kan uitvoeren. Met de nieuwe productielijn voldoet Print.com aan de stijgende vraag naar prints op grootformaat textiel. Denk onder meer aan beachflags, vlaggen en peesdoeken.

De HP Stitch S1000 heeft een breedte van 3.20 meter en een resolutie van 1200 dpi. Hiermee kan textiel worden bedrukt in krachtigere kleuren en scherpere contrasten. Bovendien verloopt de plaatsing van rollen transferpapier of textiel 40% sneller dan gebruikelijk bij soortgelijke machines. In aanloop naar 2023 verwacht Print.com op deze machine ook interieurproducten te kunnen printen, bijvoorbeeld luxe behangsoorten, wandkleden en kussens. Jordy Meulman: ‘Wij voeren al een bepaald assortiment voor interieur en wanddecoratie, maar met deze machine kan Print.com in de nabije toekomst de enorme groeimarkt van interieurprint nog beter bedienen.’


Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Print.com. Het verscheen eerder in PRINTmatters magazine nummer 7. Het nummer nabestellen? Neem een proefabonnement en kies voor nazending.